Ja hoor, daar is die weer, de hangmat. Ik heb hem maar weer even uit de kast getrokken. Vrijdag 3 juli was het dan zover, de complete voorraad van onze webwinkel in sportvoeding is overgebracht naar een nieuw baasje ;-P
Het baasje heet ewarehousing. Het bedrijf dat onze bestellingen gaat inpakken en verwerken. Een mooie naam voor dit fenomeen is fulfilment. Hier heb ik al eerder over geschreven en heb tevens ook verschillende partijen in Nederland vergeleken.
Webshop aanpassen voor fulfilment
Afgelopen weken zijn enorm druk geweest. Van een 4HWW weinig sprake. Naast het inpakken van de bestellingen moest ik nu ook het Magento systeem onder de knie krijgen. Zoals al eerder gelezen op dit blog ging het niet lukken om de voorraad in osCommerce goed onder controle te krijgen, iets wat erg belangrijk is met fulfilment. Nadat de site grotendeels uitgewerkt was op een testdomein moest deze nog verhuisd worden. Uiteindelijk is het na een nachtje doortrekken van woensdag op donderdag gelukt om de webshop online te krijgen. Wat een gedoe was dat. Ik kreeg 5 keer op 99% een foutmelding met het inlezen van de database van 70mb.
Magento “hangmatproof” maken
Ik heb geprobeerd om Magento / heel de webwinkel zo op te zetten dat er van mijn kant af zo min mogelijk input vereist is. Hiervoor heb ik de volgende bedrijven / koppelingen gebruikt.
Buckaroo
Als payment provider heb ik gekozen voor buckaroo. Waarom? Ten eerste eigenlijk omdat er een goede koppeling is tussen Buckaroo en Magento. Ten tweede omdat ze, na contact opgenomen te hebben, zeer klantvriendelijk blijken te zijn. Ten derde, het systeem is gewoon geniaal. Klanten betalen met iDEAL, creditcard of vooruitbetaling (binnenkort ook PayPal geloof ik). De betaling komt binnen bij Buckaroo, en wanneer deze correct is pushed hij direct een statuswijziging door in het webwinkelsysteem. Je hoeft dus zelf geen betalingen meer te checken. Tevens weet ewarehousing (de fulfilment partner) direct dat ze in kunnen gaan pakken.
Vivendo
Ik wil hier even een aparte melding van maken. Op fora wordt niet echt heel lovend gesproken over Vivendo. Ze zouden niet snel reageren op mails, en weinig details vrij geven over de koppelingen die ze beschikbaar stellen op hun site vivendoconnect. Ik moet zeggen dat ik hier heel andere ervaringen mee heb! Ik heb de parcelware koppeling en natuurlijk de buckaroo koppeling aangeschaft, en hier uitstekende service bij gekregen.
Er zaten een paar kleine foutjes in de buckaroo koppeling met betrekking tot de veiligheid, binnen een dag kreeg ik een nieuwe koppeling, ge-update toegestuurd. Helaas kun je met parcelware nog geen tracktrace codes inlezen en automatosch terugsturen naar de klant, maar hier wordt aan gewerkt.
Overige koppelingen
Ook nog wel aardig wat overige extensions die het leven wat een webwinkelhouder toch wat aangenamer maken. Bijvoorbeeld een extension die klanten automatisch een mailtje stuurt als ze vroegtijdig afhaken en een vol winkelmandje achterlaten. Een extension welke na 5 dagen de klant een e-mailtje stuurt met de vraag of ze een review achter willen laten. Kopen op fabrikant etc.
Klantenservice
Ik maak al langer gebruik van een bedrijf dat mijn telefoontjes aanneemt, en mijn e-mail screent. Dit zal ik dan dus ook blijven doen.
Wat nu?
Nog geen tijd om echt op mijn luie gat te gaan zitten. Zoals ik in mijn vorige blogpost aangaf hebben we recentelijk body-health overgenomen. Deze gaat als multistore naast eiwitpoeder.nl draaien. Hier ga ik aankomende tijd een aparte storefront voor bouwen, en vervolgens gaat alle voorraad uit hetzelfde systeem verkocht worden. Guido als je dit leest, ik neem contact met je op! 🙂
Als alles goed gaat (inmiddels draaien we 3 dagen, en er gebeurd niks spannends in de zin van dat er dingen niet goedgaan) is eiwitpoeder.nl voor mij dus nu een “hangmatshop”, alles kan draaiende gehouden worden met minimale inspanning van mijzelf. Iets waar ik afgelopen jaar van heb gedroomd, nu is het zover! Ik zal er natuurlijk nog meer over schrijven en laten weten of het echt allemaal rozengeur en manenschijn is.
16 comments…
Niels van der Voort 5 juli, 2009, 13:37
Nogmaals gefeliciteerd! Goed werk, hopelijk blijf je wel een beetje bloggen af en toe.
sule 5 juli, 2009, 20:05
Dus nu heb je nog genoeg tijd om veel berichten te plaatsten 😉
René 5 juli, 2009, 21:09
Gefeliciteerd.! Hopelijk blijft het ook werken. Ik zou het eng vinden als alles perfect blijkt te werken in één keer. 🙂
Dave 6 juli, 2009, 15:06
Proficiat !
Ben zeer benieuwd naar je verdere bevindingen.
Knap en durf !
lammert 9 juli, 2009, 15:05
Superrrr,
Wij zijn ook druk bezig hiermee en deze tips zijn geniaale praktijkinfo!!
Waar doe jij je boekhouding nu in?
Mitch 10 juli, 2009, 07:43
@ Lammert , op dit moment heb ik de boekhouding nog in reeleezee zitten, maar ik ga over op exact online omdat daar (zoals je denk ik wel weet) een koppeling voor is met Magento.
Zodra ik de koppeling getest heb zal ik hier wel wat over schrijven als er interesse is.
sule 11 juli, 2009, 17:04
@Mitch
er is zeker interesse in een review over exact online
werkweekvan4uur 14 juli, 2009, 12:41
Gefeliciteerd! Heel inspirerend, maar tegelijk ook confronterend, hoop dat dit mij ooit ook gaat lukken. Nog een boekhoudingtip: Yuki.nl, doet automatisch de boekhouding online, ben er tot nu toe erg tevreden over (je hoeft zelf niks in te boeken, je kan bestelling er automatisch naar toe laten sturen)
Mitch 14 juli, 2009, 12:56
@ 4HWW: Tja Yuki, ziet er wel oké uit maar te prijzig voor ons, met 500+ verkoopfacturen per maand is dat niet te doen. Succes met je blog, leuk natuurlijk, maar laat iets van jezelf zien zou ik zeggen. Verberg je niet achter Tim Ferriss ;-P
Arco van Nieuwland 20 juli, 2009, 20:23
Ik kwam jullie discussie toevallig tegen over yuki. Niet dat ik dit platform wil misbruiken voor verkoop, maar het probleem van heel veel transactes van een soort is wel iets waar ik we nog een oplossing voor zoeken. Uitgangpunt is dat we goedkoper sneller, beter en leuker zijn dan elk alternatief. Dus mocht het iets voor je zijn neem gerust contact op en dan kan ik kijken hoe we dit soort batches slimmer kunnen prijzen. Arco@yuki.nl
Hans 23 juli, 2009, 16:37
Hallo Mitch,
Interessante blog heb je!
Kun je nog aangeven waarom je voor ewarehousing hebt gekozen? Volgens mij waren ze niet de goedkoopste in je vergelijking?
Stefan 28 augustus, 2009, 16:13
Hi Mitch,
Leuke blog, zeer interessant om te lezen als mede snelgroeiende webshop eigenaar. Wij zijn ook pas overgestapt op Magento en ondanks dat het allemaal wat zwaarder en uitgebreider is zijn we wel erg tevreden. We komen van een shop in Virtuemart. Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt bij Ewarehousing, we zijn qua fulfilment net overgestapt van S&H naar Nicoud, een zeer grote verbetering in kosten en service (o.a. crossdocking was een uitdaging!).
Ook gebruiken we Reeleezee maar zonder koppeling met Magento. Ik denk erover om weer terug te gaan naar Accountview of eventueel Exact online maar dat zijn toch niet echt online paketten. Vivendo heeft begin van het jaar op de webwinkelvakdagen al promo gemaakt voor de koppeling met Exact maar tot nu toe zie ik hem nergens.
Gefeliciteerd met je 4.2 conversie trouwens! daar kan ik nog van dromen. Maar wij hebben veel eenmalige klanten zou dat nog uitmaken?
Mitch 28 augustus, 2009, 19:46
@ Stefan: Best een nice shop heb je. Ik ga over op Exact online. Is toch wel een online boekhoudpakket hoor! De koppeling van Vivendo komt binnen nu en 2 weken. Heb redelijk goed contact met Vivendo.
Conversie is na het gebruik van Magento ingestort (heeft ook met vakantieperiode te maken), maar in principe hoeft het geen probleem te zijn om dit conversiepercentage te halen met eenmalige klanten.
Dingen die goed zouden zijn voor jouw conversie is, het winkelmandje laten zien nadat mensen er iets in hebben gestopt. Tijdens het afrekenen het vinkje standaard op “afleveren op hetzelfde adres als factuuradres” zetten. Zomaar een paar kleine tips.
Stefan 30 augustus, 2009, 21:52
@ Mitch: Kun je al wat vertellen over je ervaringen bij Ewarehousing? Hoe goed is bijv. de automatisering geregeld? Ik lees wel bij de reviews ook klachten die zou ik toch verwijderen, zoals hier: http://www.eiwitpoeder.nl/review/product/list/id/3/category/3/
Over dat winkelmandje dat hebben we juist uitgezet omdat je dan bij meerdere producten iedere keer moeten kiezen voor ‘verder winkelen’.
Tijdens het afrekenen staat bij ons standaard keuze fout waar kan ik dat veranderen in Magento? (stuur anders even een pb-tje)
Mitch 31 augustus, 2009, 07:19
@ Stefan: Alleen goede reviews zou ook niet eerlijk zijn. In het begin was het een beetje een zooitje om alles goed op de rit te krijgen. Al helemaal omdat ik na een week al direct voor 5 weken op vakantie ging. Echt een ultieme test dus.
Voor het afrekenen de standaard keuze op “hetzelfde adres” zetten doe je het volgende. (moet wel in de core files duiken)
Ga naar: app/code/core/Mage/Checkout/Block/Onepage/Billing.php
Verander:
public function isUseBillingAddressForShipping()
{
if (($this->getQuote()->getIsVirtual()) || !$this->getQuote()->getShippingAddress()->getSameAsBilling())
{
return false;
}
return true;
}
met dit
public function isUseBillingAddressForShipping()
{
if (($this->getQuote()->getIsVirtual()) || (!$this->getQuote()->getShippingAddress()->getSameAsBilling()))
{
return true;
} else {
return false;
}
}
Dit werkt in ieder geval. Als je goed met databases bent (is ook niet zo moeilijk) doe je:
– Ga in je DB admin (phpmyadmin)
– VInd table “sales_flat_quote_address”
– VInd “same_as_billing”
– default is 0. Verander het naar 1
– Tadaaa
Niet getest btw. De reden voor geen PB bericht is dat wellicht andere lezers hier ook nog wat aan hebben. ;-P
Joey 29 juni, 2011, 00:20
Hey Mitch,
dit artikel heeft mij ook goed op weg geholpen. Zoals alle andere artikelen van je! Ik vroeg af hoe de plugins heetten die klanten automatisch een email sturen als ze tijdens het koopproces afhaken en een volle winkelmand achterlaten en de extension die na 5 dagen de klant een email stuurt met de vraag of ze een review achter willen laten?
Met vriendelijke groet,
Joey