Iedereen die mijn weblog volgt weet dat ik ook af en toe Magento shops in elkaar zet voor klanten. In eerste instantie wijs ik altijd 75% van de opdrachten af, en begin ik alleen als het project en/of de persoon waar ik contact mee heb mij aanspreken. De laatste drie maanden heb ik echter alles 100% afgewezen. Waarom? Te druk met eigen dingen. Mijn laatste klant, Eric Paul van Usfoodz, een webwinkel in typisch Amerikaanse etenswaren die nog opgeleverd moet worden merkte terecht op: “Waar heb je het zo druk mee dan? Alles gaat toch vanzelf, je hebt toch alles uitbesteedt?” Hierover dit blogartikel.
Groeien
Als je denkt aan een hangmatwebwinkel, wat is het eerste en belangrijkste ingrediënt hiervoor? Juist, het inpakken van je bestellingen ga je uitbesteden. Dit is namelijk een relatief minder leuk en tijdrovend karwei. De gewonnen tijd investeer je in betere marketing voor je winkel, optimaliseren, kort gezegd ervoor zorgen dat je meer omzet binnen haalt. Sinds Augustus 2009 heb ik mijn voorraad niet meer in eigen beheer en laat ik mijn bestellingen inpakken. Na ongeveer 8 maanden kan ik dus wel een redelijke uitspraak hierover doen. Te gek! Dat sowieso.
Met de tijd en ruimte die je overhoudt kun je leuke dingen doen. Bijvoorbeeld 3 keer op wintersport gaan, lange weekenden weg, uitslapen, sporten etc. Ik heb alles gedaan. Maar tussen al die vrijetijdsbestedingen heb ik ook knetterhard aan de marketing van mijn webwinkel gewerkt. Slimme manieren van adverteren ontdekt, content geschreven, nieuwe producten ontwikkeld etc. Dit vind ik trouwens ook supertof om te doen, en voelt helemaal niet als werk. Met als gevolg dat het aantal bestellingen is verviervoudigd. Hard werken dus voor de jongens bij eWarehousing.
Groeien fase 2
Hoewel de jongens bij eWarehousing vreselijk hun best doen gaat er wel eens wat mis. Dit moet natuurlijk opgelost worden. Voor bepaalde zaken zaken zit je dan tussen je fulfilment partij en de klant in. Een retour, een verkeerd opgestuurd product etc. De klant weet jouw te vinden via telefoon of mail. Ik moet dit echter ook weer doorspelen en zorgen dat het goed komt, en vervolgens weer terugkoppelen. Dit werkt best verwarrend, en een goede oplossing heb ik er nog niet voor gevonden. Zo ook met de leverancier. Ingeslagen goederen krijg ik door via de mail van mijn leverancier, en het fulfilment bedrijf. Vaak klopt het, maar als er een keer iets niet klopt zit je ertussen in.
Met een verviervoudiging van het aantal bestellingen, kun je er vergif op innemen dat je klantenservice ook overuren draait. Elke dag krijgen we hier tussen de 50 ~ 75 mails voor onze kiezen. Deze moeten beantwoord worden. De telefoon wordt aangenomen, maar 80% van de belletjes vraagt toch om een reactie. Deze mensen worden ook weer terug gemaild. Dan nog maar te zwijgen van alle andere mail die ik krijg bv. via dit weblog.
Met het leeglopen van de voorraad moet er natuurlijk tijdig besteld worden. Twee keer per week loop ik de voorraad na en bestel ik bij de leverancier producten bij. Vaak zijn de producten niet in voorraad bij onze leveranciers, frustratie natuurlijk. Daarom focussen we hier nu meer op huismerk producten.
Als laatste heb je natuurlijk nog algemene zaken zoals administratie bijhouden en dat soort. Kortom, ook al denk je alles uitbesteed te hebben, dan nog kun je het druk hebben met een hoop zaken. Als ik eerlijk ben, kan ik het werk voor mijn shop in 1,5 ~ 2 uurtjes per dag gedaan hebben. Pak je s’avonds van 8 tot 10 en je bent klaar. Maar dan doe je dus niks aan marketing e.d. en dat kan niet de bedoeling zijn. Een maandje niks nieuws is geen punt, maar als je jaren hetzelfde blijft doen is er niks meer van je shop over en streven andere shops je voorbij. Wil je innovatief en vernieuwend blijven is een webwinkel een fulltime job. Niks hangmat dus………. of?
Groeien fase 3
Wij zijn hier nu aangekomen dat er genoeg omzet wordt gedraaid dat we het serieus overwegen om een “directeur” aan te nemen die bovenstaande taken op zich neemt. Ik heb mijn backpack rugzak al besteld. 😉 Nee, dat is een grapje, ik blijf me bezig houden met het boosten van de omzet dmv verschillende technieken. De volgende blogpost wordt echt die van de verschillende Magento extensions die het leven makkelijker maken. Die had ik al een tijdje beloofd. Ik heb alleen af en toe de behoefte om wat dingen van me af te schrijven en vanochtend had ik zo’n bui.
Als je trouwens wilt weten welke partijen ik allemaal gebruik om het hele webwinkel proces zo goed mogelijk te laten verlopen download dan mijn e-book “Hangmatwebwinkel”. Vul rechts in de sidebar je naam en mailadres in, dan ontvang je het e-book in je mailbox. In de tijd dat ik het rapport schreef deed ik het werk nog in een uurtje.
4 comments…
BDC 23 maart, 2010, 08:07
Leuk artikel Mitch. Het idee dat je een webshop kan opstarten en dan languit achterover leunen lijkt me ook een utopie.
Dat je een aantal zaken heel efficient kan doen of uitbesteden is natuurlijk wel mogelijk. Maar dan moet er ook wat volume tegenover staan.
Een webshop uitbaten blijft dus een intensieve bezigheid. Daarom vind ik het goed dat je een aantal zaken toch in perspectief plaatst. Vanuit de bahama’s zouden wij onze webshop maar moeilijk kunnen aansturen 🙂
Ralph 25 maart, 2010, 13:53
Dit idee is zeker geïnspireerd door het boek “een werkweek van uur”? De schrijver hiervan verdient miljoenen en doet daar (inmiddels) bijna niets voor!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet als doel zie. Ik vind het contact met klanten juist erg leuk en hoef niet zo nodig iedere dag in ee hangmat te liggen 😉
Voor mijzelf zit er nog steeds veeeeel werk in het aantrekken van bezoekers. Moeizaam en tijdrovend proces…
Elja Trum 25 maart, 2010, 16:41
Leuk artikel, Mitch. Interessant om te lezen hoe je bedrijf groeit!
@Ralph; Volgens mij doel je op The Four Hour Workweek van Timothy Ferriss. Absoluut een aanrader om te lezen. Net als Mitch werkt Timothy ook nog steeds keihard aan zijn succes, maar rijk is hij er zeker wel van geworden..
Ivan 17 februari, 2012, 13:06
Goed uiteengelegd Mitch.
Het bewijst inderdaad dat je niet ZOMAAR en INEENS succesvol kunt zijn.
Hard werken (Quality time werken!) is en blijft belangrijk.