Over Webwinkelblog

Een blog over webwinkel conversie en marketing geschreven door Mitchel van Duuren van Orangeboys BV.

Einde van thuiswinkel.org?

Afgelopen weken is er veel over gediscusseerd o.a. op Twinkle Magezine. Thuiswinkel.org gaat dit jaar beginnen met het verplicht te stellen van certificering voor webwinkels. Wil je jezelf met je webwinkel aansluiten bij thuiswinkel.org of wil je lid blijven dan ben je verplicht een certificaat te behalen.

Een jaar lid zijn van thuiswinkel.org, wat kost dat?

Voor beginnende webwinkels die aspirant lid willen worden is dit dus een extra 290 euro per jaar bovenop de 150 euro die het kost om aspirant lid te worden. Totaalplaatje van 440 euro per jaar. Ik denk dat een hoop beginnende webwinkels dit te veel geld vinden en het ledenaantal minder snel zal groeien als afgelopen jaar.

Ik weet in ieder geval dat ik met xenon.nl, mezelf zal uitschrijven als lid. Met eiwitpoeder.nl zal ik mij denk ik ook uitschrijven als lid. (Al is het alleen maar om te testen of de verkoop terugloopt zonder thuiswinkel.org logo.) Voor eiwitpoeder.nl betekend het namelijk als ik ingeschreven wil blijven ik 390 + 750 euro zou moeten betalen. Totaalplaatje van 1140 euro voor een jaar.

Voor dit geld adverteer ik liever, koop ik liever nieuwe voorraad, start ik liever een nieuwe shop op, ga ik zelfs liever op vakantie als dat ik dit pomp in deze “stichting”.

Vandaar dus de titel, einde van thuiswinkel.org? Voor mij waarschijnlijk wel… Nog meer mensen die overwegen om te stoppen met het lidmaadschap van thuiswinkel.org na deze invoering?

12 comments…

  • Niels - MyTenga.nl 13 januari, 2009, 11:01

    Dat is precies de reden waarom wij geen keurmerk ‘kopen’

    We geven dat geld liever aan de klant d.m.v. lagen prijzen.
    De recensies spreken voor zich en service moet je zowiezo hoog hebben als je een webwinkel hebt. anders verschijn je al snel op een of ander forum die vervolgens hoog bij google komt.
    Naar mijn mening selecteren slechte webshops hun zelf wel uit, keurmerk of niet.

    Reply
  • René 13 januari, 2009, 17:00

    Zo wie zo vind ik al die waarborgen enz. de grootste onzin. Het wekt voor de klant alleen maar valse zekerheid en het kost alleen maar geld dat beter geinvesteerd kan worden om de klanten een betere service te verlenen.

    Reply
  • Koen - Fotopuzzelshop.nl 22 januari, 2009, 10:12

    Ik ben het hier helaas niet helemaal mee eens. Ja, het is te duur, zeker voor start-ups of kleinere webwinkels die wel voldoen aan de richtlijnen van TW. Nee, het wekt geen valse zekerheid omdat consumenten niet weten hoe TW werkt. Ik heb het idee dat dit keurmerk haast gezien wordt als een keurmerk van de overheid, en dus autoriteit heeft. Zelf dragen we TW nog niet, maar wellicht in de toekomst wel…

    Reply
  • Mitch 22 januari, 2009, 10:29

    Ik denk ook niet dat het keurmerk valse zekerheid geeft. Thuiswinkel.org is een serieus bedrijf/stichting en voordat je wordt toegelaten worden met name je algemene voorwaarden goed geïnspecteerd.

    Het enige wat mij dwars zit is dat je voor die 1100 euro erg weinig terugkrijgt. Je krijgt af en toe een boekje binnen, en je mag het logo op je webwinkel zetten. Maar of we er daadwerkelijk meer door verkopen is nog maar de vraag.

    Reply
  • Alex - Webshop Winkelen 29 januari, 2009, 21:19

    Ik vraag me ook altijd af of zo’n keurmerk nu daadwerkelijk zin heeft. Je mag er als consument wel van uitgaan dat je safe zit als er problemen ontstaan met de levering of iets dergelijks, mits je natuurlijk gekocht hebt bij een winkel die het keurmerk draagt. Heeft een winkel zo’n keurmerk niet, kan dat weleens vervelend uitpakken. Persoonlijk koop ik zowel bij winkels met als zonder keurmerk. Gelukkig nooit problemen ondervonden 🙂

    Reply
  • Nautica 11 februari, 2009, 17:56

    Die keurmerken zijn alleen maar zakkenvullers. Heb nog nooit een keurmerk gehad. Klanten vertrouwen op onze uitstraling en goede naam. Als je Open Source gebruikt als webshop en accounting software ga je zeker geen geld betalen voor een keurmerk wat je toch niks extra’s oplevert. Ik denk dat de wet voor de consument al genoeg zekerheden biedt en dat thuiswinkel.org daar geen extra bijdrage aan levert behalve dat de aangesloten leden de salarissen betalen voor de organisatie en hun medewerkers

    Reply
  • Marcel 11 oktober, 2009, 22:24

    Tot dusver heb ik het Thuiswinkel keurmerk altijd gezien als een goede manier om je klanten te laten weten dat ze met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben. Helaas wekt de Thuiswinkel-club met deze nieuwe geld-klop-truc bij mij beduidend minder vertrouwen! We kunnen in principe over van aspirant lid naar volwaardig lid, en hebben de certificering al doorlopen. Pas nu zag ik dat ze met deze verplichte certificering gewoon een schandalige greep in de kassa doen! Is deze exorbitante contributie te rechtvaardigen? Is deze in verhouding tot de geleverde tegenprestatie? Of is het louter de prijs die een webwinkelier moet betalen om een keurmerk te mogen voeren dat de indruk wekt dat je meetelt?

    Kijk voor de aardigheid eens naar de feetjes die ze organiseren (en de bijbehorende entreekaarten met een prijs van 3 cijfers (ja, vóór de komma!)).
    Wij zullen deze feestjes niet langer financieren.

    Onze service zal er niet minder om zijn. Sterker nog, de voorwaarden zoals we die voorheen hanteerden waren voor de consument zelfs gunstiger dan de door de Thuiswinkel club opgelegde voorwaarden.

    Interessant ook dat er lieden aan het roer zitten die zelf grote webwinkels runnen.
    Slim gevonden toch? Je eigen concurrentie flink op kosten jagen.

    Nog vreemder is dat de jaarlijkse bijdrage omzet-(inclusief btw!)gerelateerd is, en dat er niet wordt gekeken naar de winst. Zou dat niet reëler zijn?
    Juist bedrijven die dus veel WINST draaien zullen sneller besluiten om dit keurmerk te ‘kopen’. Zij kunnen de hoge kosten eenvoudig doorberekenen aan de klant.

    Kennelijk hebben deze mensen niet het besef dat een keurmerk weinig waarde heeft als het te koop is met geld.

    Massaal opzeggen! Als je een beetje in marktwerking gelooft zal dat hopelijk deze commerciële ‘stichting’ tot inkeer brengen.

    Reply
  • Erik van de Ven 26 juli, 2010, 07:44

    Haa Mitch,

    Ik zie dat je op eiwitpoeder.nl, toch nog het logo van thuiswinkel.org hebt staan. Is dit omdat de verkoop toch achteruit liep toen je het weghaalde? Of heb je deze nooit weggehaald?

    Gr. Erik van de Ven

    Reply
    • Mitch 26 juli, 2010, 15:28

      Moet ik nog weghalen.. 😉

      Reply
  • Mark den Dubbelden 11 augustus, 2010, 14:35

    Hoi Mitch,

    Zag dat je uiteindelijk voor Q-shops hebt gekozen.
    Zelf spreekt voornamelijk het kostenplaatje van dit keurmerk me aan, een stuk minder als thuiswinkel.org.
    Verder ziet het er wel solide uit.
    Wat is voor jou de reden geweest, en merk je er wat van op de omzet?

    Grt,

    Mark

    Reply
  • Bas 23 maart, 2011, 17:36

    Ben ook wel benieuwd of je uiteindelijk verschil hebt gemerkt in je conversieratio. Levert Qshops eigenlijk hetzelfde op of zijn al die keurmerk logos eigenlijk gewoon niet merkbaar in je omzet?

    Reply
    • Mitch 24 maart, 2011, 08:40

      Ik wilde altijd een keurmerk blijven houden, omdat ik dat netjes vind. Maar Thuiswinkel.org of Qshops maakte voor mij geen verschil in conversie.

      Reply

Leave a Comment