Niet dat ik ooit getwijfeld heb aan e-mailmarketing hoor. Maar voor degene die denken dat e-mailmarketing iets uit de prehistorie is, en het in deze tijd met al het twitter en ander web 2.0-geweld geen aandacht meer verdient, heeft het toch echt mis. Hier een praktijkvoorbeeld van de op dit moment nog steeds lopende actie bij eiwitpoeder.nl! (15 okt ’09)
Nieuwe site
Zoals eerder vermeld, en nu moet toch iedereen die dit blog volgt het toch echt wel weten ;-P, eiwitpoeder.nl heeft een nieuwe site. De site is 2 Oktober live gegaan, en heb deze eerst een weekje laten draaien om te kijken of er geen “rare dingen” naar boven kwamen voordat ik de mailcampagne zou versturen. Alles ging in de testweek op rolletjes dus tijd om de 12e de e-mailcampagne te versturen.
Urgentie in combinatie met een leuke aanbieding
In het verleden heb ik me erg verdiept in e-mailmarketing, en het interesseert me nog steeds. Zodoende heb ik wat stof van mijn cursusmateriaal (Mass Control 2.0 van Frank Kern) afgeblazen en heb ik een aantal mails opgesteld welke ik zou versturen. Het idee achter mijn mails komt erop neer dat je de klant bedankt voor het feit dat ze “trouwe klant” zijn bij onze shop en dat we ze daarom een extra-tje willen geven. Dit komt een stuk vriendelijker over als “Koop product X nu met korting”. Dat vind ik zelf ook wat te opdringerig en ik ben voor dat soort e-mails ook wel een beetje “blind” geworden. Ik denk met mij een hoop mensen. Als er lezers zijn die de exacte mails willen zien welke ik verstuurd heb, dan hoor ik het graag door bv een reactie te geven op deze post. Wellicht post ik ze er dan bij. Dit heeft voor mij gewerkt, dus misschien werkt het ook wel voor jouw.
In mijn voorbeeld leek het mij een goed idee om 4 dagen korting te geven, en er zo een beetje urgentie aan toe te voegen. De counter op de productpagina’s geven het geheel nog wat extra’s. (Als je deze blogpost vandaag (15 okt) leest kun je dit nog even meepikken) Anders hieronder een image van hoe dit eruit ziet.
Ik heb 2 mails verstuurd: De eerste mail is verstuurd om precies 12 uur s’avonds, in de nacht van Zondag op Maandag met als titel “%firstname%, BEDANKT!”
Ik heb tevens gisterenavond (14 okt ’09) nog een mail verstuurd met de titel “%firstname%, LAATSTE HERINNERING”. Op beide mails een fantastische Respons!
De titel van een mailbericht is natuurlijk erg belangrijk, het bepaald of je klant de mail wel of niet opent. Door bedankt toe te voegen aan je titel heeft je klant zoiets van: Bedankt? Bedankt waarvoor? wordt nieuwsgierig en opent de mail. Door laatste herinnering als onderwerp te gebruiken krijg je een beetje hetzelfde effect. Onbewust heeft een klant zoiets van, hmmm laatste herinnering, misschien is het wel belangrijk. Vaak wordt er ook nog eens geassocieerd met betalingen en rekeningen die nog niet voldaan zijn. Belangrijk dus.
Dit soort dingen verzin ik zelf niet, zo slim ben ik niet. Heb me zoals gezegd in het verleden flink verdiept in mail- en infomarketing. Aanraders voor dit onderwerp zijn Frank Kern en John Reese. (oo ja, die domeinnamen heb ik natuurlijk zelf ooit eens geclaimd :-))
Wat levert het op?
Ten eerste hebben we ons zelf weer helemaal op de kaart gezet en weten al onze klanten van het bestaan van onze nieuwe site af. (onbetaalbaar) Mailings deden we trouwens in het verleden zelden, maar met de resultaten die nu behaald zijn is het niet verwonderlijk dat we toch eens per maand een leuke nieuwsbrief gaan versturen. (waar onze klanten ook daadwerkelijk wat aan hebben) Denk dat het idee toch altijd moet blijven om de klanten blij te maken. Kruip in de huid van de klant en ga na wat je nu graag zou willen krijgen voor een aanbieding.
Met 15% korting op onze best lopende producten en de wijze waarop er besteld is zijn we blijkbaar deze keer met vlag en wimpel geslaagd in het blij maken van onze klant.
Een analytics screenshot zegt meer als duizend woorden.
Zonder echt al te veel informatie weg te geven over exacte omzetten, kan ik wel zeggen dat deze mailing in vier dagen nu ruim 10.000 euro extra omzet heeft gegenereerd! Dus bovenop normale bestellingen. Toch niet vervelend. Ook de conversie is sterk toegenomen, dit maakt van mij een blije dude. Het is voor mij eeb bevestiging dat de shop nu zeer geslaagd is, en na een aantal weken hard werken is dat ook wel eens tof. Over afgelopen 4 dagen een gemiddeld percentage van 5,11% met als uitschieter vandaag (15 okt) met 7,03% op dit moment.
Zowel eiwitpoeder.nl als e-mailmarketing are here to stay. Na een beetje een moeizame zomer zijn we sinds een week dus weer helemaal terug, en harder dan ooit ;-P Veel succes met het schrijven van goede mailings naar je klanten! Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot mailings. Mijn volgende post zal gaan over het tracken van de resultaten van de gestuurde e-mails in combinatie met Analytics, Magento en Mailing Managers.
16 comments…
lammert 15 oktober, 2009, 20:55
Helemaal top info Mitch!,
Hoop Dat onze site ook snel online komt dan ga ik er direct mee aan de slag!
Stuur me de mails maar aub!
Gr. Lammert
sule 15 oktober, 2009, 21:45
Ik zou ook wel eens die mailings willen zien..Ben ook blij om te zien dat je op een wat frequentere basis artikelen schrijft, keep up the good work 😉
Mitch 15 oktober, 2009, 22:38
Wellicht dan mijn volgende post over het schrijven van een e-mailcampagne die werkt. (Bij mij althans) met hierin dus ook de voorbeeld e-mails.
Bloggen probeer ik weer wat vaker te doen. Vind het leuk ook dus. Doel is 3 artikelen per maand, maar als ik niks heb te melden dan niet. Ik ga niet schrijven om het schrijven.
Stefan 16 oktober, 2009, 09:50
Bedankt voor het delen van deze leuke case. Welke tool gebruik je voor de e-mail marketing? Heb zelf heel goeie ervaringen met MailChimp.
Mitch 16 oktober, 2009, 10:09
Ik heb zelf minder goede ervaringen met mailchimp ;-P
Had de synchronization extension voor Mailchimp netjes ingebouwd in Magento, alle klanten overgepompt.
Op het moment dat ik een campagne wilde aanmaken moest deze eerst reviewed worden. Bleek dat ik geen mails mocht versturen met Mailchimp voor eiwitpoeder.nl, teveel kans op blacklisting met supplementen.
Heb het met eznewsletter gedaan, een stuk minder fancy, maar het werkte eigenlijk heel goed. Er is ook een Magento koppeling voor.
Voorderest ziet Mailchimp er natuurlijk super uit, en wordt mailings versturen met zo’n interface gewoon een pretje.
James 16 oktober, 2009, 11:03
Een mooie respons op je mailing! Was dat misschien een hoop inhaalvraag? Als je maandelijks zo’n mailing gaat versturen, dan zakt die respons na verloop van tijd flink in. De nieuwigheid is er dan snel vanaf voor de klanten. Daar moet je dus mee opppassen.
Ik reken aan de hand van je grafieken even snel uit dat je voor de mailing op zo’n 5-7 bestellingen per dag zat. Dat is toch wel een verontrustend laag aantal, want in de blogs over fulfillment had je het over 500 bestellingen per maand. Is het zo in elkaar gezakt sindsdien?
Mitch 16 oktober, 2009, 14:43
@ James, nee zo weinig waren het er niet. Denk eerder aan 10 ~ 15 bestellingen per dag. Er zijn een paar dingen welke van invloed zijn. 1) Maandag – woensdag (soms donderdag ook) zijn onze beste dagen. Ook qua conversie. 2) Als de funnel wordt onderbroken of het gaat niet helemaal volgens plan dan telt GA hem niet mee. (zo’n 20% van de bestellingen) Maar al met al was het wel een beetje verontrustend, echter als je weet waar het aan ligt dan is het niet zo erg. We hadden ook onze Adwords uitgezet (goed voor bijna 30% van de bestellingen) in de periode dat het minder ging. Nu gaan we die weer langzaam oppakken aangezien de conversie weer redelijk terug lijkt te zijn. Gelukkig heb ik nog een aantal andere businesses, dus het was geen ramp, maar wel des te leuker om te zien wat je met mailings weer kunt doen.
Ik denk dat eens per maand in onze branche wel redelijk oke is, aangezien het een gebruiksartikel is, en als het op is, onze klanten toch graag weer nieuwe kopen.
Jens Swelson 16 oktober, 2009, 12:02
Interessant bericht weer. Zelf gebruik ik Mailchimp ook al een tijdje. Ik vind de interface op een paar punten niet echt overzichtelijk, maar het integreert wel lekker met Wordpress.
Michiel 16 oktober, 2009, 13:21
Bedankt voor je artikel! Lees je artikelen als student zijnde altijd met grote interesse.
Vernieuwde site ziet er goed uit. Andere sites hebben nu iets lagere prioriteit? Of komt daar nog minder omzet vandaan?
Ik ben ook bezig met emailmarketing. Hoe is je zoektocht naar emailmarketingpartner verlopen? En wat zijn je toekomstplannen met email?
Ik hoor het graag.
Groeten,
Michiel
Dennis van der Vliet 19 oktober, 2009, 08:56
Gebruik dit topic maar evens als spreekbuis.
Ik ben benieuwd naar welke ervaring jullie hebben met AdWords en het uitbesteden van het beheer ervan?
En misschien een idee voor een stukje: hoe ga je om met klachten? Mitch, laat maar weten of dit interessant is dan wil ik wel een stukje schrijven.
Mitch 19 oktober, 2009, 10:35
@ Dennis: Wij doen Adwords zelf, maar dat had je denk ik al wel eens gelezen. Helemaal in het begin (jaar of 3 geleden) heb ik eens mijn Adwords voor een maandje of 2 uitbesteed aan Karel Geenen, maar dat beviel niet echt. Werden een hele hoop keywords toegevoegd die niet converteerden.
Inmiddels zijn we wel een aantal jaar verder en weet ik zeker dat hij het prima voor elkaar heeft een succesvol Adwords onderhoud en opzet voor verschillende bedrijven.
Klachten worden bij ons no-nonsense opgelost. Dat betekend geld terug, nieuw product toegestuurd of iets dergelijks, zonder gedoe. Dat werkt vaak het beste. Behalve als je onraad ruikt, dan probeer ik wel even de onderste steen boven te krijgen.
Mail me even over een stukje, vind dit best wel prima. Je zou de eerste gast blogger zijn. Linkje naar je site is prima, alleen het moet wel objectief blijven en de lezer moet er wat aan hebben.
Mitch 19 oktober, 2009, 16:23
@ Sule: copycat camperhymer, verzin zelf wat! Ik kan er slecht tegen als mijn websites gekopieerd worden.
Bobbink 21 oktober, 2009, 19:00
Erg leuke case beschrijving. Ben benieuwd naar de vervolgresultaten, mede om het feit wat James al zei. De response zal sowieso verlagen, 1x per 3 maanden een dergelijke mail lijkt me wel haalbaar.
conny thiesen 26 oktober, 2009, 15:14
Zijn de mailings naar alleen bestaande klanten gestuurd?
Ik zie de mailings graag tegemoet.
Ik ben nog maar beginnende en heb nog geen groot klantenbestand,maar ja je moet ergens aan beginnen.
Heb je weleens van enormmail hehoord en werkt dat voor een webwinkel?
Hoe is de webwinkel eigenlijk groot geworden,welke reclame en zo?
Vriendelijke groet,
Conny
conny thiesen 9 november, 2009, 22:10
Hallo Mitchel,ik had deze reactie geplaatst,maar ik heb geen voorbeeld emails gekregen en geen antwoord op mijn vraag zie hieronder.Zou wel interessant zijn,alvast bedankt.
Zijn de mailings naar alleen bestaande klanten gestuurd?
Ik zie de mailings graag tegemoet.
Ik ben nog maar beginnende en heb nog geen groot klantenbestand,maar ja je moet ergens aan beginnen.
Heb je weleens van enormmail hehoord en werkt dat voor een webwinkel?
Hoe is de webwinkel eigenlijk groot geworden,welke reclame en zo?
Vriendelijke groet,
Conny
Tommy verhagen 10 november, 2009, 14:37
Hoi Mitch,
Ik lees jou blog artikelen met grote interesse. Ook ik maak gebruik van een magento webshop. Ik heb er overigens hele goede ervaringen mee. Wij willen binnen onze shop ook een email- marketing campagne opzetten. Wij hebben een data- base van 700 klanten en doen hier nog veel te weinig mee. Als ik dan jou artikel lees ben ik wel erg benieuwd naar jou email voorbeelden.
Deze zou ik graag tegemoet zien.
Groetjes Tommy