Eens in de zoveel tijd kom ik een webwinkel tegen die veeel beter zou kunnen. Zo zonde. Van het weekend kwam ik via via op de webwinkel van de Gadget Company. De site viel me op omdat deze in osCommerce is geprogrammeerd. (en natuurlijk omdat er leuke speeltjes te verkrijgen zijn op de site ;-P)
Hieronder leg ik uit wat er beter zou kunnen, misschien kun je deze tips naast je eigen webwinkel leggen en ontdek je bij jezelf ook nog wel wat verbeterpuntjes.
Index Pagina
De index pagina, aii. Alleen maar plaatjes. Geen tekst voor ome Google om te indexeren. De menu’s zijn plaatjes (en flash). En bij de plaatjes is de alt-tekst en/of title-tekst niet gebruikt.
Categorie Pagina
We klikken op een categorie, bijvoorbeeld Tech Stuff. De titel veranderd in
Gadgets, boys toys & cadeauideeën bij The Gadget Company – Tech stuff
Niet slecht, maar beter zou het zijn om de titel te maken
Tech Stuff – Gadgets vind u bij de Gadget Company
Het belangrijkste keyword van de categorie kun je het beste aan het begin van de Titel zetten, dit verhoogt de CTR wat aangezien mensen van links naar rechts lezen. Ik weet niet waarom maar een vreemde gewoonte van mij zegt ook altijd dat ik de belangrijkste keywords als eerste moet noemen in de Title tag.
Tevens zou ik de meta-description aanpassen (die is voor veel pagina’s hetzelfde)
Als laatste de pagina-url van deze categorie
http://www.thegadgetcompany.nl/store/index.php?cPath=25
Beter zou natuurlijk zijn
http://www.thegadgetcompany.nl/store/tech-stuff/
Waarom trouwens de webwinkel in /store/ zetten?
Waarom niet gewoon in de root?
Tevens zijn de kopjes van de verschillende producten in de categorie niet aanklikbaar, je moet perse op de image “meer info” klikken om naar een product te kijken. Gemiste kans, tevens ook goed voor de interne links om van deze productkopjes links te maken.
Product Pagina
Klein beetje dezelfde foutjes als bij de productpagina’s
- slechte url’s
- geen h1 tag van de belangrijkste keywords gemaakt (product)
- In veel gevallen slechte meta description
Verder zou ik ook de reviews op de productpagina tonen, beetje user-generated content kan nooit kwaad voor je rankings.
Login pagina
Rommelig vind ik de login pagina. Vooral voor mensen die nog nooit iets besteld hebben bij de gadget company. Je kunt namelijk kiezen voor het invullen van je e-mail adres? Moet dit sowieso? Of is dit alleen nodig als je al een wachtwoord hebt.
Bij stap 2 kies je dan dat je nog niet eerder besteld hebt. Hierna klik je op volgende, maar zowel met als zonder e-mailadres (stap 1) kun je deze stap toch voltooien.
Ik ben niet verder gegaan met bestellen. Maar er zullen vast nog wel wat dingetjes in het besteldproces verbeterd kunnen worden.
Conclusie
Bovenstaande verbeteringen zijn vooral gericht op betere ranking en CTR in Google. Ik heb ook nog wel wat punten gezien waardoor de conversie wat op te krikken is. Punt is, ik weet zeker dat de Gadget Company onwijs veel gadgets verkoopt met hun webwinkel die de sfeer van gadgets goed weergeeft. Ik weet ook zeker dat ze veel centjes laten liggen, welke relatief gemakkelijk op te lossen zijn.
1 comment…
Mitch 14 april, 2009, 20:20
Oke, het weblog doet het steeds beter, deze post over de gadget company staat al in de top 10 in Google. Cool!
Voor Dolcis staan we ook al best hoog.
(natuurlijk is dit een testje)