Ten eerste:
In het verleden heb ik veel gelezen, erg veel. Alle blogs, e-books, fora etc. You name it, ik heb het gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar een klein beetje mee gestopt ben. Ik had namelijk het idee dat ik erg hard bezig was, maar feitelijk is er aan het eind van de dag niks gebeurd als je maar blijft lezen. Mijn advies voor vandaag, onderneem wat meer actie en probeer wat minder op internet te dwalen naar informatie. Alleen met actie zal je meer verkopen online! Met lezen niet. 😉
Ten tweede:
Ik stuitte op de 10 beste webwinkels op basis van conversie. Natuurlijk is de nr 1. met een conversiepercentage van over de 50% meer als indrukwekkend. Kun je nagaan dat 1 van de 2 bezoekers die je webwinkel bezoekt iets bij je koopt? Kan het me bijna niet voorstellen. Zoiets kan alleen online.
Maar wat nog meer mijn interesse trok is de #6 Vitacost.com een online supplementwinkel in the USA. Met een conversiepercentage van 20% koopt toch ook 1 op de 5 mensen iets in die webshop.
Aangezien ik zelf ook een webwinkel heb in deze branche ging ik onze productpagina’s eens naast (onder) elkaar leggen. Eerst de productpagina van NO-xplode op vitacost. Vervolgens dezelfde productpagina van onze sportvoeding webwinkel eiwitpoeder.nl
Met een conversiepercentage van ruim 15% meer voor Vitacost tegenover mijn eiwitpoeder.nl, moet er dus wel iets te leren zijn door de productpagina’s met elkaar te vergelijken.
no explode bij Vitacost
no explode bij eiwitpoeder.nl
Conversie bij eiwitpoeder.nl
Nu ben ik geheel niet ontevreden met het conversiepercentage bij eiwitpoeder.nl van 4,2% over de laatste 6 maanden (ik denk dat veel shops hier jaloers op kunnen zijn) maar het kan natuurlijk altijd beter.
Als ik beide pagina’s zo bekijk dan vallen mij een aantal dingen op.
- Vitacost maakt nog beter duidelijk dat het product op voorraad is en direct verzonden wordt.
- Inhoud van de pot en aantal servings wordt duidelijk weergegeven
- Veilig winkelen komt beter tot zijn recht
- Besparing wordt meer benadrukt
- De eigen lijn NSI wordt nadrukkelijk gepromoot
- Vitacost laat de besparing zien als je producten samen koopt
Hebben mijn lezers nog scherpe opmerkingen? Ik zal binnekort nog eens wat gaan sleutelen aan de productpagina’s en hier laten weten of ik de conversie inderdaad nog wat kan laten stijgen.
Bekijk de beide productpagina’s hier:
http://www.vitacost.com/BSN-N-O-XPLODE-Fruit-Punch-1-81-lbs
http://www.eiwitpoeder.nl/no-explode/
21 comments…
Stefan 26 februari, 2009, 21:10
Ik vind vooral die “Over 3 million customers served since 1994” overtuigend werken. Meteen 2 van de 6 overtuigingstechnieken waar Cialdini over praat in zijn boek (autoriteit en sociale bevestiging). Dit wordt dan ook nog eens in een contrasterende kleur bovenaan de pagina geplaatst waardoor het nog eens extra opvalt.
Wat betreft eiwitpoeder.nl zou ik de gratis verzending wat meer in de schijnwerpers plaatsen en testen of dit de conversie zou kunnen verhogen. Dit is toch een grote pro voor een webwinkel en dat mag je gerust tonen vind ik.
Verder mag je inderdaad blij zijn met je 4,2%!!
Mitch 26 februari, 2009, 21:38
@ Stefan; ik heb het gratis verzenden nog iets aangedikt op de productpagina door het direct onder de prijs toe te voegen. Meten is weten.
August 27 februari, 2009, 11:31
De “Customers Testimonials” zijn een eye-opener; deze vat het goed samen:
I’m glad I found your Web site. It’s the only site that truly saves you $$$$$. The prices are ridiculously cheap, and I love the one-price, flat-rate shipping fee! I also couldn’t believe how fast my order was delivered. Thanks so much. You’ve got a customer for life.
— Makeda W.
Ook schijnen ze een fysieke catalogus uit te brengen en die worden dus ook gezien en gelezen door familie/vrienden die wellicht zeggen bestel ook maar voor mij?
Als je hun producten bij “google products” intikt zie je dat Vitacost.com vaak nr 1 scoort op “relevance” (default in google products) en ook vaak hoog op “price”.
Op de “Company” site staat nog eens waar ze voor staan; de belangrijkste IMO toch wel:
Best Prices
Many web sites claim to offer the ‘Lowest Prices’, but only Vitacost.com truly offers wholesale prices on thousands of vitamins, supplements and over-the-counter products. Most of the products we carry are sold at the Published Wholesale Price which is typically 33% to 75% less than what you would pay at the retail level.
Niels 27 februari, 2009, 18:44
Mooi artikel, weer eens wat nuttigs te lezen. Dit zijn veel zaken waar je vooraf al rekening mee moet houden voor je je webwinkel begint.
Mijn volgende winkel/facelift-van-de-winkel ga ik deze dingen meenemen.
Toch haal ik pieken van 4,35 en 3,5% maar gemiddeld ligt het op 1,2. dit is wel zonder de paypaltransacties die helaas niet meegenomen worden in analytics. Ook ik mag niet klagen, maar kan stukken beter.
Je Blog is igg het volgen waard.
Mitch 28 februari, 2009, 08:00
Ha Niels,
Ik zou absoluut op de productpagina’s op je site het product naar voren/boven brengen en een “koop nu” button boven de vouw plaatsen. Dat winkelmandje linksboven, de willekeurige producten onder het product zelf. Het overige spul onder het menu links.
Dan ga je zeker 1% omhoog in conversie. Laat tevens je winkelmandje button knallen in een contrasterende kleur. Thanks voor je reactie iig.
Remco Stel 24 augustus, 2009, 14:36
Interessant om te lezen, zelf ben ik “Online Marketing Adviseur’ maar Thumbs up als je dit allemaal met zelfstudie gedaan hebt!
Succes met je webwinkel!
jasper 8 september, 2009, 21:55
Ben benieuwd naar je meten = weten resultaten .. Is de conversie door verschillende aanpassingen nog omhoog gegaan ?
Bedankt voor je artikel
Frans Wiersma 18 september, 2009, 12:08
Ik ben erg benieuwd naar het effect van de wijzigingen. Ik hoop dat je die deelt.
Wat ik overigens heb geleerd is dat het meten van het effect uitsluitend kan door gelijktijdig 2 versies te testen.
Er zijn namelijk 100en andere factoren die je conversie enorm beinvloeden, die je niet in de hand hebt. Zo kan je je pagina verbeteren maar toch een slechtere conversie meten omdat de economie instort of om dat je opeens bezoekers krijgt die je op een andere zoekwoord of via een andere link vinden. Of omdat je opeens niet meer de goedkoopste bent.
Je moet conversie daarom ook nooit voor je hele site meten maar liever per zoekopdracht.
Staar je ook nooit blind op conversie van anderen. 20% kan heel goed het gevolg zijn van het feit dat iemand niet vindbaar is op google maar wel mensen op de sportschool benadert en een catalogus geeft. Conversie alleen zegt dus helemaal niets.
Mitch 18 september, 2009, 12:54
@ Frans: jouw webwinkel ziet er solide uit! Inmiddels ben ik over van osCommerce naar Magento. Dit moest op korte termijn gebeuren en heb ik redelijk afgeraffeld. Conversie is flink gedaald, maar heeft veel te maken met het uitcheckproces. Nieuwe shop is in de maak, en gaat over een week of 2 live. Hier zit veel tijd in, en wat mij betreft is deze optimaal!
PS: denk dat de conversie van Vitacost zo hoog ligt door hun nieuwsbrief.
Frans Wiersma 18 september, 2009, 15:47
Fijn om te horen. Wij draaien volledig op eigen technologie maar dat heeft er mee te maken dat er 10 jaar geleden nog weinig was wat werkte.
Heb je wat resultaten naar aanleiding van je wijzigingen? Ik ben erg benieuwd naar o.a. het effect van ‘waarom eiwitpoeder.nl’ en of je van het thuiswinkel logo iets hebt kunnen merken.
Kleinigheidje: wat u bij ons bestelt is heeft u… met een T dus
Dennis 23 september, 2009, 22:26
In onze shop gebruiken we ook Magento en hebben laatst een checkout geinstalleerd waarbij alles op een pagina staat. Mensen hoeven dus niet meer te klikken. Dit had een bijzonder goed effect op onze conversie. Ik wil het geheel nog wel een beetje fine-tunen maar de resultaten zijn goed. Extension is in elkaar gezet door magestore.com ($89 inclusief installatie).
Frans Wiersma 20 oktober, 2009, 08:23
Dennis, ik heb even naar jouw 1-page checkout gekeken. Ziet er goed uit!
Zou je iets meer over de resultaten kunnen vermelden? Hoe zag de check out er vroeger uit? Waren daar struikelblokken?
Dennis 20 oktober, 2009, 11:44
@Frans bedankt! Hiervoor hadden we gewoon de checkout van Magento en die is nogal omslachtig en ik had het idee dat veel mensen ergens afhaakte in het proces. Conversie is wel beter geworden en zeker het aantal achtergelaten winkelmandjes is minder geworden.
Wel ben ik nog niet helemaal tevreden over de layout (billing en shipping info naast elkaar is nogal rommelig). Binnenkort hoop ik iets wat op het de volgende lijkt in elkaar te zetten. http://www.magentocommerce.com/extension/2099/magento-one-step-checkout
Wat denken jullie van die layout?
Mitch 20 oktober, 2009, 12:03
Dennis, die is extreem tof! Ga ik gebruiken voor xenon.nl! Van de week aanschaffen die extension, en volgende week hopelijk de nieuwe xenon.nl de lucht in.
Dennis 20 oktober, 2009, 13:24
@Mitch Maar ook extreem duur $ 650…..
Mitch 20 oktober, 2009, 13:33
Met een beetje handigheid heb ik em voor $375. Als het je conversie met bv 1% doet stijgen heb je het er zo uit.
Maar het kopen van (dure) extensions begint idd pas een beetje lucratief te worden als je een paar duizend euro omzet idd. Anders is elke euro die je uitgeeft al snel teveel.
Dennis 20 oktober, 2009, 13:44
@Mitch Dat is zeker waar maar de extension is niet anders dan wat andere partijen aanbieden voor een fractie van die prijs. Het enige wat wezenlijk anders is de template die ze gebruiken.
En hoe kom je aan zo’n grote korting?
Mitch 20 oktober, 2009, 13:49
Met meerdere mensen kopen en multiple domain licentie aanvragen.
Het ziet er gewoon strak uit, en werkt als een tierelier. Ik betaal daar graag voor.
Dennis 20 oktober, 2009, 13:59
Super, laat maar horen als we hem online kunnen bewonderen!
Bob van Hees 18 maart, 2012, 23:07
Iemand toevallig nog tips voor het voordelig aanschaffen van deze licentie ?
Roy 14 juni, 2013, 00:31
Hoi Mitch,
Hoe staat het ervoor met de conversie van eiwitpoeder.nl? Ben erg benieuwd of je nog hoger bent gekomen dan die 4.2% die je hierboven noemt…
Ikzelf ben er nu ook mee bezig, maar valt nog niet mee…..heb je misschien enkele tips?
P.s. Ik lees vaak je blogs en je info op je sites….echt gaaf hoe jij door het leven gaat!