Er was eens een goedlopende webwinkel in sportvoeding. Er was eens crisis. Er was eens een collega / concurrent van je die zijn webwinkel wil verkopen. Er was eens een klantenbestand van 7500+ klanten. Er was eens een omzet van 200.000 euro in 2008 in die winkel.
Wat zou je doen? Wat zou je hiervoor uit willen geven. Dat is mijn vraag aan jullie. Het overkwam mij / ons niet zo lang geleden. Als je Ulco en mij een beetje volgt had je op gintou en op mijn twitter kunnen lezen dat we niet lang geleden whey .nl hebben overgenomen. Nu dus sinds afgelopen vrijdag (29 mei) ook Body & Health – een webwinkel die al 8 jaar meedraait in sportvoeding en ooit tot de grootste van Nederland behoorde.
Verkopen of kopen, andere belangen
Bij het verkopen en kopen van zo’n website komen er altijd verschillende aspecten om de hoek kijken. In principe wil de koper natuurlijk zo min mogelijk betalen en de koper juist zo veel mogelijk verdienen. Maar daarnaast is er ook nog een soort van gevoel bij de verkoper dat hij ‘zijn kindje’ wegdoet. Mijn tip, zeg altijd dat je er goed voor zorgt ๐ Verder, biedt gewoon laag, vooral in deze tijden.
Wat zouden jullie doen?
Nogmaals, Wat zou je doen? Wat zou je hiervoor uit willen geven. Dat is mijn vraag aan jullie. Ben benieuwd of we met zijn allen een beetje op de prijs uit komen die wij ervoor neergelegd hebben. Of dat we het misschien wel beter of slechter hebben gedaan?
24 comments…
Koen 1 juni, 2009, 15:50
Wat ik er voor zou neerleggen hangt een beetje af van wat de omzet nu is…
lammert 1 juni, 2009, 17:33
Is de prijs alleen voor de website of ook vooraad e.d.?
Mitch 1 juni, 2009, 17:38
Prijs is alleen voor de webwinkel. Op Twitter kreeg ik van epscholten het volgende:
“Gefeliciteerd met de overname van Body&Health. 20k winst op 200k omzet (??) zou ik zeggen 40k overname +5% over ’09 omzet”
Wat denken jullie?
lammert 1 juni, 2009, 17:48
Denk eerder aan max 5 % van de bruto omzet plus eventueel wat goodwill..zeg 3000
(kosten van ontwikkelen site)
Dus 13000 lijkt me de kous zeker mee af vooral in deze tijd.
James 1 juni, 2009, 18:19
Iemand die zijn shop te koop zet, zal geen goed lopende shop hebben. Anders doe je dat niet, want je vangt er in deze tijd nooit veel voor. En als er persoonlijke redenen zijn om te stoppen? Dan zet je er toch gewoon iemand anders in om het draaiende te houden en hark je zelf de centjes binnen.
Dus is heb mijn twijfels over de prestaties. Die producten die ze verkopen zijn bij 1001 shops te koop (waarschijnlijk ook allemaal dezelfde leverancier). Een dertien in een dozijn-shop dus. En je kunt zelf betere sites maken, hebben we al gezien.
Dus dan is het klantenbestand de enige reden, maar hoeveel van die 7500 zijn er nog steeds bestellende klanten? Bij een omzet van 200.000 euro, is dat 26 euro per persoon. Dus ik schat in dat minimaal vier vijfde deel die klanten niet actief meer is. Wat je dus vooral koopt is een verouderde mailinglijst. Wat dat waard is? Niet veel. Hooguit 10.000 euro.
Mitch 1 juni, 2009, 18:31
Cool alle reacties ;-P
Tja, een verouderde mailinglijst wil ik het ook niet noemen. Wat te denken van het 8 jaar oude domein met de nodige links. We gaan de shop gewoon laten draaien en er dus naast eiwitpoeder.nl een tweede filiaal van maken met beide een andere doelgroep.
Verder ben ik ook erg benieuwd of we dmv onze ervaring de shop weer op hoog niveau kunnen krijgen.
lammert 1 juni, 2009, 18:33
Ben het helemaal met je eens James.
Ik zou zoiezo pas het volledige bedrag op tafel leggen na gebleken verkoopresultaten.
Desnoods een groter percentage betalen over de bruto omzet.
lammert 1 juni, 2009, 18:34
Wel superleuk project lijkt het me trouwens en hopelijk kan je er meer omzet uithalen!
epscholten 1 juni, 2009, 21:11
@lammert
Waarom zou je een webwinkel verkopen voor 3k terwijl je er voor weinig werk er gemakkelijk 10k mee kan verdienen. Want al is de omzet met 50% gedaald, dan zal je er nog makkelijk 10k winst mee draaien (tussen die 7500 klanten zitten heus wel terugkerende klanten) Bovendien heeft de website weinig kosten (staat 06-nummer op voorpagina).
@james
Dat je in deze tijd je web(winkel) verkoopt wil niet veel zeggen. Waarom zou je niet je web(winkel) verkopen als je er een goede prijs voor kan krijgen? Goede of slechte tijd..een goed aanbod laat je niet liggen.
Met een gemiddelde orderwaarde van 26 euro per klant is een klant echt wel 5,33 euro waard. Denk dat Mitch heel goed weet hoe hij oude klanten weer kan overhalen te kopen bij Body & Health. Bovendien zullen zijn vaste kosten voor een nieuwe webshop niet extreem stijgen..dus eigenlijk koopt hij omzet die pure extra winst zal opleveren.
James 1 juni, 2009, 22:53
Ik ben benieuwd welke verbeteringen er gaan komen aan de site, en ook hoe je dit gaat inpassen in de komende outsourcing van het handmatige werk. Een deel van de producten zijn gelijk aan zijn huidige shop, dus dat zijn geen dubbele voorraden in elk geval.
Uiteraard zijn we uiteindelijk ook benieuwd wat je er voor betaald hebt. Hoewel we zonder actuele cijfers over omzet/winst in 2009 en de actualiteit van het klantenbestand (hoeveel werkende mailadressen, hoeveel bestellende klanten) natuurlijk als buitenstaanders nooit echt kunnen inschatten of dat het waard is.
P.s. Hoe ga je dat nou met Adwords doen? Ga je met twee shops op dezelfde woorden adverteren?
lammert 2 juni, 2009, 09:40
@epscholten
Het gaat natuurlijk niet allemaal om de omzet maar om de netto winst..
En ik vind trouwens de bruto winst behoorlijk laag.
Ook is er behoorlijk meer concurrentie gekomen en zie ik niet echt veel groeikansen meer, maar je weet het nooit.
Wat vooral lastig is dat Mitch al een soortgelijke winkel heeft lopen dus eingelijk beconccureert hij zichzelf.
Hij had beter een halterwinkel kunnen beginnen o.i.d.
Wat wel top is als het in Magento toegevoegd kan worden op termijn zodat hij maar een backend heeft.
Maar als je niets waagt dan kom je er nooit natuurlijk ,dus ik wens hem alle succes!
epscholten 2 juni, 2009, 16:15
@lammert
Waarschijnlijk zal hij (mag ik hopen) wel verschillen gaan maken in beide webwinkels. Verschillende doelgroep creeren lijkt me het eerste wat je hiermee moet doen ..een goedkope webwinkel (b-merken) en een exclusieve webwinkel? Net zoiets als moederborden / grafische kaarten fabrikant Asus doet..die heeft een eigen B-label neergezet (arock) om zo toch in bv de Aldi machines te kunnen zitten.
Mitch 2 juni, 2009, 16:30
Leuke discussie. Maar kom op, er is wel over nagedacht natuurlijk. ;-P
Beide webwinkels worden geen concurrenten van elkaar, natuurlijk ligt het assortiment wel redelijk bij elkaar maar de doelgroepen worden anders.
Het zal elkaar versterken / aanvullen. Net als hier 2 straten verderop in Breda is een Super de Boer naast een Aldi open gegaan. Daar wel eens aan gedacht!?
Die 7500 klanten moet je natuurlijk niet door 200k omzet delen. De shop bestaat 8 jaar en in totaal zitten er 7500 klanten in verdeeld over dik meer als een miljoen euro omzet sinds de start.
Verder wel aparte adwords denk ik ja, en idd met Magento kunnen alle bestellingen uit 1 voorraad. Natuurlijk laat ik weten hoe het verloopt.
epscholten 2 juni, 2009, 16:47
@Mitch
Helemaal met je eens…al ben ik nu wel benieuwd wat ervoor betaald is ๐
James 2 juni, 2009, 21:18
Ik ben het niet helemaal eens met je argumentatie rond die 7500 klanten, Mitch. Als je die 200.000 euro omzet deelt door 7500 komt je uit op 26 euro. Daaruit is wel ongeveer te distilleren hoeveel klanten in 2008 actief waren. Als je uitgaat van een gemiddelde bestelgrootte van 50 euro (ik kan me niet voorstellen dat het lager is, dat zou niet zo mooi zijn), dan heeft dus in elk geval de helft van de 7500 klanten niets besteld in 2008.
Blijven er 3750 actieve klanten over (want wie een jaar niets bestelt, kun je niet echt actief meer noemen bij dit soort producten; die sport/bestelt niet meer of bestelt elders). Maar er zijn onder de bestellers natuurlijk ook regelmatige bestellers die minimaal twee maar soms ook wel drie of vier keer per jaar bestellen. Met een shop die acht jaar oud is, moet dat toch wel de helft van de bestellingen kunnen zijn (meestal ook de wat grotere bestellingen; ze weten al wat ze in de kuip hebben). Dat betekent dus minimaal een verdere halvering van die 3750 actieve klanten tot 1875 actieve klanten. Maar het zou me niet verbazen als het er slechts 1500 zijn, oftewel een vijfde van het gekochte klantenbestand. Daar zou ik zelf niet veel voor willen betalen.
Maar goed, er zit ook een website bij, misschien nog wat oude voorraad (houdbaarheid?), en uiteraard een omzet en winst die door de vaste klanten enigszins op peil wordt gehouden, hoewel de concurrentie moordend zal zijn. Maar de door eopscholten genoemde 10% winst (20k op 200k omzet) vind ik wel erg mager.
Maar zoals je al aangeeft, jullie hebben er uiteraard goed over nagedacht en vast ook met de accountant de boeken/cijfers doorgenomen. En de beslissing dus weldoordacht genomen.
Mitch 2 juni, 2009, 21:40
Weldoordacht… Ach, dat valt wel mee. Ik handel vrijwel altijd vanuit mijn onderbuik. En dat heeft me gebracht waar ik nu sta. Internetondernemer (zonder diploma trouwens, afstuderen ging me toch teveel tijd in zitten), verdien lekker en hard op weg om mijn droom waar te maken. De dotcom levensstijl ten volle te genieten. Reizen en verdienen tegelijk.
Dat zal dan wel het verschil zijn, als ik aan zoiets begin zie ik gewoon geen 1 valkuil, alleen maar kansen. Maar als die valkuilen komen dan los ik ze op, onderweg. En als het niks wordt, balen…. Maar niet getreurd.
RoVo 3 juni, 2009, 14:18
Normaal gesproken betaal je toch 5 tot 10 keer de winst.
Als ik het goed begrijp zitten hun ook in de sportvoeding handel? Wat dan weer kan betekenen dat je veel meer kunt inkopen tegen lagere prijzen, lijkt mij?
Ik zou het altijd doen.
lammert 3 juni, 2009, 20:46
Wel leuk zo al die reacties en open discussie trouwens ennuh lekker gaan knallen Mitch!
Mitch 3 juni, 2009, 20:53
@ lammert, vind het ook echt tof, een beetje kijken wat iedereen denkt en vind. De prijs laat ik in ieder geval nog even in het midden liggen, maar denk niet echt dat ik er teveel voor gegeven heb. ;-P
lammert 3 juni, 2009, 21:32
@Mitch
Prijs is ook niet echt belangrijk
Het is maar net wat voor kansen/groei jij er nog in ziet
en daar kan alleen jij een goede inschatting van maken.
Veel succes ermee in ieder geval en super dat dit blog zo “werkt”
Niesl 4 juni, 2009, 09:02
Super, nog enkele overnamens en je kan niet anders meer als bij Mitch kopen.
Top joh, goede investering lijkt me. history is absoluut een hoop waard
ik kijk natuurlijk rijkhalzend uit naar verdere magento uitleg.
Stefan 15 maart, 2010, 18:55
Mooie zet Mitch.
Je doet hetzelfde waar ik nu ook mee bezig ben.
Ik verkoop ook sportvoeding, maar alles nog zonder webshop en of winkel en loopt aardig goed moet ik zeggen, veel klanten van puur mond op mond reclame wat folders verspreiden en al een aantal jaar actief in de sportwereld.
Ik ga ook proberen een succesvolle webshop op te zetten.. wie weet lukt het met al die concurentie ๐
Gr
Barbara den Hollander 19 maart, 2010, 12:48
Een tijdje geleden ben ik de webwinkel VintageShoes.nl gestart, een webwinkel voor vintage schoenen (www.vintageshoes.nl)
Helaas heb ik wegens andere werkzaamheden geen tijd meer om de webwinkel aan te houden.
Ik ben op zoek naar iemand met liefde voor (vintage) schoenen die mijn webwinkel wil overnemen.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of heb je zelf interesse?
Stuur me dan een maitje naar info@vintageshoes.nl.
Vriendelijke groet,
Barbara den Hollander
rawaa 16 juni, 2010, 12:38
Bij deze bied ik mijn webshop (babyartikelen) zonder voorraad aan. Het gaat meer om de naam en script dan om het layout, bezoekers & inkomsten. Deze website is opgezet om wat uit te proberen etc maar hier komt niets van ivm andere projecten